אנדרטה לזכר חללי הצבא האדום

אל מול שפת ימה של העיר, הקימה עיריית נתניה, בשיתוף משרד ראש הממשלה, קרן היסוד והקונגרס הרוסי- יהודי- את האנדרטה הלאומית לציון ניצחון הצבא האדום על גרמניה הנאצית.

מונומנט לציון ניצחון הצבא האדום על גרמניה הנציתמונומנט לציון ניצחון הצבא האדום על גרמניה הנצית

 

האנדרטה הינה פרי עיצובם של שלושה אומנים ידועי שם:
Salavat Scherbakov, Vasiliy Perfiliev, Michail Naroditsky , שזכו בתחרות בינלאומית שהתקיימה בנושא בניהול קרן היסוד. האמן המבצע הינו הפסל הנתנייתי חן וינקלר, כאשר העבודות בוצעו על ידי החברה הכלכלית לפיתוח נתניה.
האנדרטה שנבחרה נועדה להוקיר את חלקו המשמעותי של הצבא האדום בניצחון על גרמניה הנאצית ושחרור שארית הפליטה מהמחנות. האנדרטה מעוצבת כמבוך, המדגים באמצעות תבליטים את שואת יהודי אירופה. בסיום המבוך – יציאה אל האור, אל המרחב הפתוח, כאשר במרכז מתנשאות לשמים כנפיים, כסמל של תקוה ושלום אל מול חוף ימה המרהיב של נתניה.
2
אתר ההנצחה – חיבור של זמן וזיכרון יהודי

האנדרטה הלאומית הוקמה בטבורו של אתר ההנצחה המרכזי בנתניה, השוזר בתוכו פרקים של התקומה והגבורה הישראלית, לאחר השואה. בכל אשר נלך מאנדרטה זו, נמצא את כל מרכיבי שואת העם היהודי ואת תקומתו של עם ישראל, אשר נסללה בדמם של היקרים, הטובים והאמיצים שבבני עמנו.

דרומה מהאנדרטה, שוכן "בית יד לבנים" בו מונצחים חללי צה"ל תושבי העיר נתניה, שחירפו נפשם על הגנת המדינה והעיר, במערכות ישראל ובעת שירותם הצבאי.

בסמוך אליו אתר ההנצחה הארצי לחללי חיל החימוש בחיל המאומץ על ידי העיר נתניה, שמטרתו להוות מרכז לפעילות זיכרון וחינוך למורשת החיל, מקור השראה ועוצמה, להמשך בנייה ויצירה. מזרחה ניצבת אנדרטת חטיבת אלכסנדרוני שהוקמה במקום בו שכנה מפקדת החטיבה בתקופת מלחמת העצמאות.

מדרום מזרח לאנדרטה החדשה, ניצבת האנדרטה לנפגעי הטרור המהווה יד ושם לנפגעי הטרור, שהכה בתושבי העיר, מייד עם החלטת העצרת הכללית של האו"ם על חלוקת הארץ והמשיך בגלי טרור נוראיים שפקדו את נתניה לאורך השנים.

מערבה- מתפרש חופה היפה וההיסטורי של נתניה, ששימש את מפעל ההעפלה המאורגנת לארץ ישראל שהחלה עם עליית הנאצים לשלטון. בספינות משא קטנות, ישנות ורעועות ניסו 1,700 עולים פליטים יהודים ב-25 אוניות להגיע לחופי הארץ.
512 פליטי האניה "פנצ'ו" שנמלטו מסלובקיה בשנת 1940 מאימת המלחמה הונצחו באנדרטה הסמוכה לכאן וכן במרחק הליכה רחוב המנציח את אוניית המעפילים "אקסודוס".
עם חנוכת האנדרטה הלאומית לניצחון הצבא האדום על גרמניה הנאצית, נשזר באתר ההנצחה, פרק נוסף וחשוב בהיסטוריה האנושית והיהודית.

פרטים על האנדרטה בלשכת המודיעין – 09-8827286
דרכי הגעה מתחנה מרכזית נתניה:
אוטובוס אגד קו 7
[random id=9 max=50 ]

פרטי התקשרות:

כתובת:

ספרו לחברים

חיי העיר

נתניה חוגגת פורים

בשכונות ומרכזים קהילתיים

חיי העיר

נתניה חוגגת פורים

פירוט חגיגות פורים ביום ראשון, 24.3.24

חיי העיר

משנכס אדר מרבין בשמחה

בואו להינות מערב קריאת מגילה שמח ומאחד ברחבי העיר

עקבו אחרינו גם באינסטגרם :)