סיפור על הקמת נתניה - בנדיבות מורה הדרך יוסי קלי

סיפור הקמת נתניה, מתחיל בועידת תנועת "בני בנימין", תנועתם של בני מושבות העליה הראשונה, בזכרון יעקב בשנת 1926. באותה ועידה, הוחלט להקים ישוב. ראשית כל בגלל הציונות, וגם כדי לתת מענה למצוקת הדיור והקרקע של בני הדור השני במושבות.
אבל הן כסף לא היה, והקופה היתה ריקה לגמרי. איך ירכשו קרקע?
וכך, מספרים, ישבו להם על אחת המרפסות בזכרון, שניים מראשי בני בנימין – אלכסנדר אהרונסון, אחיהם הצעיר של אהרון שרה ורבקה, ומזכיר התנועה, עובד בן עמי. לפתע הבריק במוחם רעיון – ממש כמו כאן בזכרון יעקב – צריך למצוא איזשהו נדבן יהודי עשיר שיתרום כסף ויהפוך את החלום למציאות!
אבל במחשבה שניה – זה לא כל כך פשוט. כל הנדבנים כבר היו תפוסים, או שהתיאשו ופרשו אז איך מחפשים? (מדובר להזכירכם על שבעים וחמש שנה לפני ימי האינטרנט וגוגל). בכל זאת, תוך כמה חודשים התארגנה משלחת בראשות עובד בן עמי, שבין חבריה נמנו גם איתמר בן אב"י, בנו של מחיה השפה העברית, וגד מכנס, אחי סבם של עודד וגדי, דור שני למייסדי פתח תקווה, והללו נסעו ליבשת המוזהבת לחפש תורם יהודי עשיר…
אחרי כמה חודשים ללא תוצאות, כך מספרים, שבו לניו יורק בידיים ריקות, ובמפח נפש התכוננו להפליג חזרה ארצה, כשפתע פתאום נחה עינו של מי מהם על מודעה בניו יורק טיימס: "רשת בתי הכלבו, מייסי'ז, מברכת את נתן שטראוס, בעליה, לרגל יום הולדתו השמונים!".
נתן שטראוס, היהודי העשיר, היה בדיוק מה שחיפשו! תוך כמה דקות נגשו לסניף הדואר המקומי ושלחו לאותו נתן שטראוס מברק בזו הלשון: "לרגל יום הולדתך החלטנו לקרוא על שמך עיר בישראל: נתן-יה".
היה או לא היה, אינני יודע, אך העובדה היא שתוך שבעה חודשים, היה די כסף לקנות ממוכתר הכפר אום-חאלד 1,400 דונם, הישוב נקרא אכן על שם נתן שטראוס (המקף בשם נשמט לו אחרי כשנה) והשאר – היסטוריה.
הנה כי כן – נתניה היא בבואה של מדינת ישראל. ללא משאבי טבע, בניגוד לרוב הסיכויים אבל עם הרבה חוצפה חיובית ורוח של יזמות ותעוזה.

פרטי התקשרות:

כתובת:

ספרו לחברים

חיי העיר

נתניה חוגגת פורים

בשכונות ומרכזים קהילתיים

חיי העיר

נתניה חוגגת פורים

פירוט חגיגות פורים ביום ראשון, 24.3.24

חיי העיר

משנכס אדר מרבין בשמחה

בואו להינות מערב קריאת מגילה שמח ומאחד ברחבי העיר

עקבו אחרינו גם באינסטגרם :)